Czytam, myślę, jestem

„Czytanie dobrych książek jest jak rozmowa z najwspanialszymi ludźmi”- tak powiedział kiedyś filozof Kartezjusz. Niestety, w dzisiejszych czasach jesteśmy świadkami kryzysu czytelnictwa. Nastąpiła nadmierna inwazja informatyki oraz telekomunikacji – kosztem czytelnictwa książek. Dzieci i młodzież zbyt dużo wolnego czasu spędzają przed telewizorem, komputerem, a czytanie, które odgrywa ważną rolę w edukacji i wychowaniu, traktowane jest marginalnie. Aby zmotywować uczniów do czytania, przygotowany został w naszej szkole projekt działań w zakresie rozwoju czytelnictwa pod hasłem „Czytam, myślę, jestem”. Jego celem jest: podniesienie kompetencji czytelniczych uczniów, rozbudzenie ich zainteresowań prasą młodzieżową oraz tekstami literackimi, a także doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
W ramach realizacji projektu przewidziano między innymi:
- organizowanie konkursów czytelniczych, wieczorków poetyckich, wystaw nowości wydawniczych, przygotowanie gazetek promujących ciekawe książki,
-przeprowadzenie wywiadu z pracownikami szkoły na temat ich zainteresowań czytelniczych,
-inicjowanie akcji czytelniczych,
-propagowanie książek elektronicznych. Mamy nadzieję, że dzięki szkolnej akcji promującej czytelnictwo, nasi uczniowie będą mieć możliwość spotkania wspaniałych ludzi nie tylko na kartach dzieł literackich, ale również uczestnicząc w wielu ciekawych spotkaniach organizowanych przez naszą szkołę we współpracy z lokalnymi instytucjami kulturalnymi. Wszystko po to, aby czytać więcej, częściej i przyjemniej.
A oto efekty naszych działań:

12 X 2015r. Zwycięzcy I etapu konkursu recytatorskiego -„Św. Jan Paweł II – szukałem Was” (etap szkolny kl. IV-VI)

Diagnoza czytelnicza uczniów kl. IV-VI – „Ile książek przeczytałem w poprzednim roku szkolnym?”

27 XI 2015r. Wyjazd uczniów kl. IV-V do Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu

Propozycje czytelnicze

Propozycje czytelnicze nauczycieli:

Propozycje czytelnicze uczniów klasy VIa

10.12.2015

„Najciekawszy artykuł” – prezentacja artykułów z czasopism młodzieżowych wybranych przez uczniów kl. VIa

Propozycje czytelnicze uczniów klasy VIb

 Wspólne, głośne czytanie wybranych utworów w klasach 1-3

Rola książki w tworzeniu osobowości małego dziecka jest przeogromna. Pozwala ona przenieść się dziecku w inny świat, zdobyć wiedzę, rozwinąć wyobraźnię. Niestety książka w dzisiejszych czasach wypierana jest przez atrakcyjniejsze dla dzieci formy przekazu: filmy, komputery, kolorowe czasopisma.
W ramach projektu czytelniczego uczniowie klas I – III naszej szkoły w lutym i marcu wspólnie z wychowawcą czytali wybraną bajkę:
Klasy Ia i Ib „Kopciuszka”
Klasy Ic i Id „Calineczkę”
Klasy IIa i IIc „Dziewczynkę z zapałkami”
Klasa IIb „Królową Śniegu”
Klasa III „Brzydkie kaczątko”

Wybór lektur do projektu nie był przypadkowy. Wykorzystane bajki przywołują refleksje na temat dobra i zła, potrzeby akceptacji i przyjaźni, uczą pozytywnych zachowań, pomocy innym, uczciwości, tolerancji i okazywania życzliwości.
Czytając utwory uczniowie mieli okazję do przeżywania różnych emocji towarzyszących bohaterom (odrzucenie, osamotnienie, brak zrozumienia, bezradność).
Realizacja projektu stworzyła możliwość do pokonania nieśmiałości, odkrycia zdolności plastycznych, podejmowania zgodnej współpracy z rówieśnikami. Dla wychowawcy i koordynatora projektu była okazja do bliższego poznania uczniów w toku działania, ich odpowiedzialności, relacji z kolegami, określenia pozycji dziecka w klasie. Miała również duży wachlarz możliwości podniesienia jego oceny w grupie rówieśniczej.
Nauczyciele – wychowawcy w poszczególnych klasach przygotowali karty pracy oraz pytania, krzyżówki, quizy dotyczące znajomości przedstawionych lektur. Sprawdzili poprawność ich wykonania, uczniowie wykonali prace plastyczne do omawianych bajek wykorzystując różne techniki. Realizacje tego zadania wychowawcy odnotowali w dzienniku lekcyjnym.
Praca nad projektem przyczyniła się do rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych. Zachęciła do samodzielnego czytania książek przeznaczonych dla poszczególnych grup wiekowych.

Klasy 1a i 1b

Klasy 1c i 1d

Klasy 2a, 2b i 2c

Klasa 3

Z wizytą w bibliotece

20.04.2016

W tygodniu poprzedzającym obchody Światowego Dnia Książki, uczniowie klasy Ia i Ib wraz z wychowawczyniami p. E. Wójcik i p. M. Kobyłka wybrali się z wizytą do Biblioteki Publicznej w Godzieszach. Tam spotkali się z ciepłym i życzliwym powitaniem pani bibliotekarki. Uczniowie zapoznali się z bogatą kolekcją książek dla młodszych czytelników oraz podstawowymi regułami zachowania się w bibliotece. Celem wizyty było rozbudzenie zainteresowań czytelniczych u dzieci – uczniowie słuchali czytanych wierszy, wzięli udział w zabawie „Czy znasz te książki?” i wykazali się dużą znajomością literatury dziecięcej. Rozmawialiśmy o tym jak powstają książki i jak o nie dbać aby służyły nam jak najdłużej. Wspólnie stworzyliśmy „Kodeks przyjaciela książek”:

  • MYJĘ RĘCE PRZED CZYTANIEM
  • NIE ZAGINAM ROGÓW KARTEK – UŻYWAM ZAKŁADKI
  • NIE WYRYWAM KARTEK Z KSIĄŻKI
  • NIE PISZĘ I NIE RYSUJĘ W KSIĄŻCE
  • NIE CZYTAM PRZY JEDZENIU
  • NIE ŚLINIĘ PALCÓW PRZY ODWRACANIU KARTEK
  • OBKŁADAM KSIĄŻKĘ W PAPIER LUB FOLIĘ
  • NAPRAWIAM KSIĄŻKĘ GDY SIĘ ROZKLEJA
  • NIE ZGINAM CIENKIEJ KSIĄŻKI W RULON

Dla niektórych dzieci była to pierwsza wizyta w bibliotece, ale co nas bardzo ucieszyło –
jej efektem było kolejne przyjście z rodzicem, założenie karty bibliotecznej i wypożyczenie pierwszej książki.

Wywiady czytelnicze

Klasa Ia i Ib

Wywiad z dyrektorem Zespołu Szkół nr 1 w Godzieszach Wielkich, panią Bożeną Czajka.

Dla mnie czytanie to poznawanie świata, ludzi, tzw. “okno na świat”. Dzięki temu, że pokochałam książki skończyłam filologię polską. Nie wyobrażam sobie, że można funkcjonować bez zaglądania do gazet i książek.

Klasa Ic i Id

Klasa I c i d przeprowadziła wywiad z panią v-ce dyrektor W. Smoczyńską na temat jej zainteresowań czytelniczych. Pani v-ce dyrektor odpowiedziała na wiele pytań ciekawskich pierwszaków. Podsumowując stwierdziła

“Czytanie jest dla mnie przyjemnością, której nie potrafię sobie odmówić”.

 

Klasa IIa

Wywiad z panią M. Bińczyk, bibliotekarzem szkolnym.

„Dla mnie czytanie jest przyjemnością, oderwaniem od rzeczywistości, skarbnicą wiedzy, relaksem. Lubię czytać!”

 

Klasa IIb

Wywiad z panią Anną Hudzińską, pedagogiem szkolnym.

Czytanie dla mnie jest zawsze nową radością, niezwykłą i wnikliwą zabawą. Daje mi możność aktywnego i samodzielnego wyboru, indywidualnego przeżycia. Dostarcza cennych informacji, pokazuje świat bliski i daleki, wzbogaca wyobraźnię i słownictwo. Książka jest miłym pretekstem do oderwania zmęczonych oczu od telewizora i zabiera mnie w niezwykły świat. To mój niezastąpiony przyjaciel w każdej sytuacji.

Klasa IIc

Wywiad z panią Angeliką Banasiak

Dla mnie czytanie to chwila zatrzymania, wyciszenia i czas tylko dla mnie. Czytanie to również wielka przyjemność poznawania czegoś nowego. Pasjonująca książka z każdą kolejną stroną odkrywa coś nieznanego. Zachęcam każdego z was do czytania książek bo im więcej ich przeczytacie tym bardziej będziecie je kochać. Świat książek choć czasem jest wymyślony to zawsze jest bardzo piękny.

Klasa IVa

Wywiad z Wójtem Gminy Godziesze Wielkie panem Józefem Podłużnym

Czym dla Pana jest czytanie?

- Czym dla mnie jest czytanie? Czytanie to nie tylko zabicie czasu, to przede wszystkim uczenie się na podstawie doświadczeń innych ludzi. Kto czyta, zdobywa więcej wiedzy, bo nie tylko korzysta ze swojego doświadczenia, ale także z doświadczeń innych ludzi, czyli staje się mądrzejszym dzięki temu, że poszerza się jego zakres wiedzy, o swoją indywidualną i o wiedzę tych ludzi, o których czyta w tych książkach.

Klasa IVb

Wywiad z p. Robertem Kurzajczykiem – nauczycielem wychowania fizycznego w naszej szkole.

Czytanie dla  mnie to zaspokajanie ciekawości świata. Poszerzanie wiedzy  i rozwijanie horyzontów . Jest także świetnym sposobem na nudę . A w dziedzinie sportu daje aktualną wiedzę o wszystkich nowinkach i wydarzeniach.

Klasa Va

Wywiad z panem Henrykiem Strzeleckim

Czytanie dla mnie to wszystko: przyjemność, zdobywanie nowych wiadomości.

Klasa Vb

Wywiad z p. Ewą Topór, psychologiem szkolnym.

„Dla mnie czytanie to przyjemność. Uruchamia ono wyobraźnię. Budzi ciekawość świata. Jest atrakcyjniejsze od oglądania filmu”.

Klasa VIa

Wywiad czytelniczy z p. Anną Zimną, bibliotekarzem Biblioteki Publicznej w Godzieszach Wielkich.

„Według mnie czytanie to  rozwój naszej osobowości, kształtowanie wyobraźni i zdobywanie wiedzy”

Klasa VIb

Wywiad z p. Agatą Przybylską – Jeżyk, sekretarzem szkolnym.

„Moim zdaniem czytanie stanowi ogromną przyjemność i relaks, to również oderwanie od rzeczywistości i bieżących problemów.”

Czytamy młodszym kolegom

W ramach akcji czytelniczej dla najmłodszych pt.  „Czytamy młodszym kolegom”, uczennica klasy III – Ola Smoliga, podjęła się zadania czytania bajki w klasie Ia i Ib. Cieszyliśmy się z jej decyzji,  bo choć czyta już płynnie nowe teksty, publiczność zawsze onieśmiela i zobowiązuje. Uczennica przeniosła się ze swoimi małymi słuchaczami w tajemniczy świat legendy o „Smoku wawelskim”, skutecznie rozbudzając ciekawość i wyobraźnię dzieci. Tego typu spotkania nie tylko rozwijają nawyk czytania, ale również poprzez wspólne przeżywanie – budują więzi miedzy dziećmi.

Wieczorek czytelniczy

Na wieczorku czytelniczym pod hasłem „Bajka na dobranoc”, zorganizowanym przez wychowawczynię klasy Ib p. M.Kobyłka, zebrali się rodzice oraz uczniowie wraz z młodszym i starszym rodzeństwem. Wieczorek miał na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci, miał również pokazać, że miło jest wspólnie spędzić czas. Wśród nastrojowej dekoracji  i światła  lampionów,  bajkę A. Edyk-Psut  pt. „Brama do świata wyobraźni”, czytali rodzice oraz uczniowie. Dzieci słuchały leżąc na przyniesionych poduszkach i przytulankach. Poprzez wypowiedzi ustne wyrażały własne emocje, nawiązujące do przeczytanego tekstu. Mieli również okazję do wypowiedzi w formie plastycznej – w grupach malowali farbami prace pt. „Świat w mojej wyobraźni”. Było bardzo miło, sympatycznie, przyjemnie i rodzinnie.

Rok szkolny 2016-2017

Czytamy Sienkiewicza – Narodowe czytanie

5.09.2016

We wrześniu nasza szkoła przystąpiła do realizacji ogólnopolskiej akcji promującej rodzimą literaturę pt. NARODOWE CZYTANIE. Uczniowie klasy czwartej poznali historię Janka Muzykanta, piątoklasiści zapoznali się z losami Stasia i Nel , a uczniowie klas szóstych  czytali fragmenty wybitnego dzieła noblisty – “Quo vadis”. W późniejszym etapie pracy wykonali ilustracje  do przeczytanych  fragmentów utworów H. Sienkiewicza.

 

08.09.2016

Uczniowie klasy VI a czytają utwory Henryka Sienkiewicza.

 

Uczniowie klasy VIb w trakcie lektury dzieł Henryka Sienkiewicza.

 

Wywiad z aktorem – panem Andrzejem Niemytem

17.10.2016

„Dla mnie czytanie to wielka przyjemność!”

 

19.10.2016

Propozycje czytelnicze nauczycieli

 

24.10.2016

Propozycje czytelnicze uczniów

 

24.10.2016

 Oto książki i audiobooki zakupione w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”

 

27.10.2016

Uczniowie klasy VIb czytają młodszym kolegom.

 

22.11.2016

„Najciekawszy artykuł” – prezentacja artykułów z czasopism młodzieżowych wybranych przez uczniów kl. IV

 

05.12.2016

Z wizyta w księgarni

Czy książka może być doskonałym prezentem na święta? Twierdząco odpowiedzą na to pytanie uczniowie kl. IV-VI, którzy pod opieką wychowawców odwiedzili 5 XII 2016r. księgarnię EMPIK w Galerii Amber.

 

 

04.01.2017

Klasowy Klub Pożeraczy Liter

Od października w klasie Ib działa Klasowy Klub Pożeraczy Liter. Głównym celem klubu jest promowanie czytelnictwa wśród uczniów klas młodszych. Podczas zajęć lekcyjnych uczniowie poznają dzieła literatury dziecięcej. Motywacją do kształtowania nawyku obcowania z książką są drzewka i legitymacje czytelnicze. Każdy uczeń za przeczytaną książkę, czasopismo lub za inne działania związane z czytelnictwem – stopniowo zamalowuje  drzewko czytelnicze. Osobą, która wspiera nauczyciela i organizuje w domu czas na czytanie dziecku lub przez dziecko jest rodzic, który jednocześnie potwierdza konkretne poczynania czytelnicze dziecka własnym podpisem. Za każde zamalowane drzewko uczeń otrzymuje pieczątkę na legitymacji czytelniczej, a za zebrany komplet ośmiu pieczątek -  specjalny znaczek i zdobywa kolejno tytuły: Pożeracza Liter, Wielkiego Pożeracza,  Największego Pożeracza Liter. Zdrowa klasowa rywalizacja owocuje postępami w zakresie poprawy techniki czytania i rodzi zamiłowanie do książki.

 

18.01.2017

Wieczorek poezji

Program artystyczny przygotowany przez uczniów kl. IV-VI na podstawie utworów ks. J. Twardowskiego dla Seniorów Gminy Godziesze.

 

luty 2017

Wychowawcy klas I-III czytają uczniom wybrane baśnie.

Czytanie baśni Ch. Perrault’a „Śpiąca królewna” w klasie Ib.
Książką była okazją do różnych form pracy uczniów. Po wspólnej analizie utworu, uczniowie przystąpili do pracy w grupach: układali plan wydarzeń, charakteryzowali postacie z baśni, wykonywali karty książki. Sprawdzeniem znajomości baśni był przeprowadzony test, a podsumowaniem zajęć lubiany przez uczniów klasowy teatrzyk kukiełkowy.

 Okładka mojej ulubionej książki

Uczniowie klas I-III wykonali okładki swoich ulubionych książek.  Wśród prac można odnaleźć pomysły na okładki lektur szkolnych,  książek literatury dziecięcej a także dziecięcych książek popularnonaukowych, będących odzwierciedleniem  zainteresowań uczniów.

Okładki ulubionych książek uczniów klasy 1b

 

04.04.2017

Z wizytą w przedszkolu

W kwietniu czwartoklasiści wybrali się w odwiedziny do swoich młodszych kolegów z przedszkola. Grupie przedszkolnej “Słoneczka” zaprezentowali krótkie utwory poetyckie, a następnie przeprowadzili krótki quiz z nagrodami od … wielkanocnego zajączka.

 

11.04.2017

Wyjazd do Łodzi

 W kwietniu chętni uczniowie z klas IV-VI wybrali się z opiekunami do Łodzi. Tam w ramach projektu czytelniczego, realizowanego przez naszą szkołę, byli na przedstawieniu pt. Smurfowisko” w Teatrze Muzycznym. Następnie udali się do Wojewódzkiej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łodzi, gdzie w Muzeum Książki Dziecięcej podziwiali różne, różniejsze i najróżniejsze książki. Wyjazd potwierdził, że książki w XXI wieku nadal mogą zachwycać i inspirować młodych czytelników.

20.04.2017

Konkurs “Poetyckie drogowskazy”

20 kwietnia 2017r. odbył się w naszej szkole I Gminny Konkurs Recytatorski “Poetyckie drogowskazy”. Utwory prezentowali uczniowie kl. IV-VI  z czterech szkół z terenu Gminy Godziesze Wielkie.  Recytacje oceniało Jury w składzie: Teresa Walęcka, Aleksandra Marciniak-Podłużny, Anna Zimna, Angelika Banasiak, Szymon Strzelec.  Spośród kilkunastu uczestników wyłoniono finalistów:  I miejsce – Kinga Juszczak, II miejsce – Weronika Nawrocka, III miejsce – Wiktor Wlazły. Wyróżnienia otrzymali: Filip Juszczak, Natalia Krymarys, Agata Kozica. Gratulujemy i zapraszamy za rok!

Wywiady czytelnicze

Klasa Ia i Ib
Wywiad z panią Anną Zimny – bibliotekarką Biblioteki Publicznej w Godzieszach Wielkich.

Dla mnie czytanie to chwila przyjemności i odpoczynku, a przede wszystkim to możliwość poszerzenia własnej wiedzy i rozwoju osobowości.

Klasa IIa

Spotkanie uczniów kl.IIa z nauczycielem bibliotekarzem biblioteki szkolnej, p. Mariolą Bińczyk. Czym są dla pani książki, czytanie?

„Książka to mistrz, za darmo nauki udziela”.

Wywiad przeprowadzony przez uczniów kl. IV z panią psycholog – Mariką Maciejewską

“Czytanie to dla mnie zdobywanie wiedzy”

Maj 2017

Uczniowie klasy 6b w trakcie lektury legend

Uczniowie klasy 6b  z wizytą w Przedszkolu

Uczniowie klasy VI b z wizytą w Przedszkolu im. Marii Konopnickiej w Godzieszach Wielkich
w ramach realizacji akcji „Czytamy młodszym kolegom”.

Oto jak zmieniliśmy naszą czytelniczą gazetkę w sali nr 6

 

Tydzień Kultury Języka

Upowszechnianie czytelnictwa i uwrażliwianie na język polski to priorytety nauczycieli naszej szkoły. Chcemy, by nasi uczniowie potrafili dobierać właściwe słowa do odpowiedniej sytuacji, by umieli wyrażać swoje myśli i emocje, mówili językiem poprawnym i takim, który może być wzorem dla innych. Jedną z form rozwijania wrażliwości na kulturę języka i promowania czytelnictwa było zorganizowanie w klasach I-III zajęć pod hasłem „ Mali poeci piszą wiersze …dla dzieci” i zaangażowanie uczniów do napisania pierwszych wierszy. Starsi uczniowie z klas IV-VI także próbowali swoich sił, tworząc piękne, rymowane utwory poetyckie na temat czytania. Dodatkowo brali udział w zajęciach poświęconych poprawnej polszczyźnie, która, jak wiadomo jest piętą Achillesa wielu młodych Polaków.
Dzięki podjętym działaniom uczniowie naszej szkoły znacznie wzbogacili i udoskonalili swoja polszczyznę.

Majowe spotkanie z książką, czyli wychowanie przez czytanie

W dniu 25 maja 2017 r. w klasie IIa odbyło się „Majowe spotkanie z książką, czyli wychowanie przez czytanie”. Spotkanie miało na celu rozwijać zainteresowania czytelnicze uczniów. Literackie popołudnie rozpoczęło się wysłuchaniem recytacji utworów poetyckich dwóch uczennic Gabrieli Zimny i Mai Warszowskiej. Następnie zaproszone mamy wspólnie ze swoimi dziećmi czytały wiersze pochodzące z książki pt. „Dobre wychowanie wierszem”. Po przeczytaniu utworów odbyła się pogadanka na temat zasad savoir vivre’u. Następnie każdy uczeń wspólnie z mamą starał się plastycznie zinterpretować zaprezentowany wiersz. Działania zakończyła wystawa prac plastycznych. Miłym akcentem był poczęstunek i wręczenie prezentów mamom z okazji Ich święta. Serdeczne podziękowania dla rodziców za pomoc w organizacji spotkania.
fot. K. Salamon

9 czerwca 2017

Klasa IV z wizytą w przedszkolu

Trzeci raz w tym półroczu czwartoklasiści odwiedzili nasze przedszkole. Tym razem wybrali się do najmłodszych, którym w ramach innowacji “Głośne czytanie to wychowywanie” prezentowali utwory poetyckie. Uczniowie wśród “Skrzatów” i “Motylków” głośno czytali wiersze z morałem, ucząc i bawiąc jednocześnie.



Wakacje 2018 za:

tygodni
-1
-7
dni
0
0
godzin
-1
-2
minut
-5
-2
sekund
-2
-5