Opublikowano: 11.03.2015
Odsłony: 592

Zalecenia MEN dla rodziców dotyczące zachowania bezpieczeństwa
w korzystaniu z gier komputerowych:

 

 

10 zasad bezpieczeństwa 

  1. Aktualizować system operacyjny komputera.
  2. Zainstalować program antywirusowy i aktualizować go.
  3. Włączyć firewalla i nie zmieniać bez potrzeby jego ustawień.
  4. Nie otwierać listów od nieznanych nadawców i podejrzanych załączników.
  5. Używać haseł trudnych do odszyfrowania (kombinacje dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych). Nie używać jednego hasła do wielu kont i regularnie je zmieniać!!
  6. Nigdy nie wysyłać haseł drogą mailową.
  7. Przed dokonaniem transakcji w Internecie, upewnić się, że jesteśmy na właściwej stronie (szyfrowane strony zaczynają się od https: w adresie, certyfikat jest ważny, a przeglądarka wyświetla zamkniętą kłódkę - to znak, że połączenie jest bezpieczne).
  8. Nie używać poufnych danych w kawiarenkach internetowych.
  9. Nie wchodzić na podejrzane strony.
  10. Zdjęcia i filmy zamieszajmy z rozwagą. Dziś mogą nas bawić jutro za ich przyczyną możemy mieć kłopoty.

 

 Sprawdź swoje wiadomości

Dzień Bezpiecznego Internetu powinien trwać cały rok
Wejdź na stronę: http://www.bezpiecznieonline.pl/ i sprawdź swoje wiadomości nt. Internetu

 

Oznaczenia PEGI

PEGI jest to Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier (Pan European Game Information) opisujący zawarte w nich treści i minimalny wiek gracza.

PEGI

 

Gdzie szukać pomocy?

Pomoc w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa online dla osób poniżej 18 roku życia dostępna jest w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży na stronie www.116111.pl lub dzwoniąc na nr tel. 116111

Pomoc i wsparcie dla rodziców, których dzieci doświadczają zagrożeń online udzielana jest pod nr tel. 800100100 w Telefonie dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci lub na stronie www.800100100.pl

 

Przydatne strony

http://dzieckowsieci.fdn.pl – Fundacja Dzieci Niczyje, program Dziecko w sieci

http://www.sieciaki.pl – Fundacja Dzieci Niczyje, program Sieciaki

http://cyfrowa-wyprawka.org – Fundacja Panoptykon, Cyfrowa Wyprawka
http://www.saferinternet.pl/pl/dzien-bezpiecznego-internetu - bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online

 

Działania w ramach Ogólnopolskiego projektu Dzień Bezpiecznego Internetu 

DBI-2015

 

Fotorelacja z warsztatów dla młodzieży i rodziców w Galerii

 

 

 

Poniżej przekazuję informacje zamieszczam dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych[1]:

 

·         Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.

·         Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.

·         Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

·         Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

·         Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.

·         Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.

·         Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.

·         Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.

·         Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

·         Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.



[1] Wskazówki pochodzą z broszury pt.: „Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie-reagowanie. Gry komputerowe”. Broszura dostępna jest pod adresem: https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/category/55-profilaktyka-agresji-i-przemocy